mandag 27. oktober 2008

Forskjeller

Forskjeller på Norge og Mexico:
Her kastes ikke toalettpapir i doen, men en søppelbøtte ved siden av.
Her begynner folk å kjøre når de er 14 år, selv om loven er 18.
Kun de som sitter i forsetene i bilen bruker (mulig) bilbelte, hvis du bruker det bak er du rar.
Mange kjører beruset, og hvis de blir stoppet av politiet gir de dem penger og kanskje en mobil, og ingen blir arrestert.
Ca. ingen bygninger over 2 etasjer bortsett fra sentrum.
Leie av en ok leilighet her koster ca 1000,- måneden her.
Den populære drikken Arizona iste koster 5 kroner her nede, mens den koster rundt 40 i norge.
Kinoen har mange og flotte saler og koster 15 kroner, nesten 100 kr i Norge.
Man klarer max å spise for 50 kr på restaurant her.
ALT er sinnsykt billig i Mexico.
Man bruker ikke hjelm på motorsykkel her.
Her klemmer man og kysser på kinnet masse folk man ikke kjenner hele tiden.
Når du har møtt noen over 2 ganger er det helt vanlig at de sier de elsker deg, og kaller deg "min lille (navn)", selv om de ikke kan engelsk og du ikke kan spansk.
Her bruker de chilli og lime på ALT.
Man bruker ikke skilt til butikker, her skrives alt på veggen.
På skolene her får man kjøpt godteri, kaker o.l, hamburgere, burritos, og masse mexicansk mat, det eneste sunne man kan kjøpe på skolen er en boks med frukt til 5 kr <3.
Den dyreste maten man får kjøpt på skolen koster 10 kr.
Her skriver ungdommen akkurat som de vil og synes ordene høres ut, og drar sms-språk til nye høyder.
Jeg skjønner ingenting av trafikkreglene her.
Politiet kjører mye rundt fullt bevæpet pga. mye problemer med mafia og dop.
Hvis du har pupper trenger du ikke være gammel nok til å kjøpe noe som helst.
Ungdom får være mye lengre ute om kveldene.
På min skole får man ikke gå utenfor skolens gjerder, og de har vakter som vokter alle utganger.
Man kan bli sendt ut av klasserommet uten å gjøre noe galt. (jeg lover, mamma, jeg sa og gjorde ingenting)
Hører man på musikk i timen kan læreren ta iPoden din for 15 dager.
Mexicansk ungdom trenger ikke et mål, de kan gå rundt i flere timer.
Det er vanlig at 15-åringer henger ut med 20-åringer, og det er faktisk vanskelig å merke noe forskjell på alder.
Her er skilpadder lovlig, så jeg har kjøpt to.
Mexicansk ungdom drikker alltid øl.
Man stresser ikke og nyter livet i Mexico.

Vel, jeg elsker begge land.










Fatima og Alondra


Fannya og Alonso


Hannskilpadde


Hunnskilpadde


Alondra og den nydelige nevøen


Alondra hos frisør.

Forresten mamma; jeg har klipt håret mitt her, var på noe gratisgreier for frisørstudenter, men læreren kom bort og klippet rundt 10 cm. Tok henne 3 min, så var hun ferdig, og jeg satt igjen uten lyst til å se meg i speilet. Det ble faktisk ikke så ille, bortsett fra at pannluggen er litt rar, men jeg ville mye heller klippet meg hos deg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen takk for innlegget Maja!
Jeg har savnet å høre fra deg ;-)
Hvis du skal gjøre mer med håret ditt, foreslår jeg at du går til den dyreste salongen i Durango. Det er alikevel billig og de vil sikkert høre på hva du ønsker ;-)
Ta godt vare på deg!!!!
........Love Mamma............

Anonym sa...

Djeeze det høres fett ut der!

Markus sa...

Så oppsummert:
Du får kjøpt hva du vil, du kan være ute så lenge du vil, du drikker øl hele tiden, og du henger med mye eldre folk. Great. :)