mandag 27. april 2009

Svineinfluensa

Sååå, tipper de fleste har hørt om influensa som truer i Mexico og som har spredd seg til flere deler av verden.
Helt til i dag har jeg ikke lagt noe merke til dette, ikke mer enn at jeg leste om det på dagbladets hjemmeside, og har fulgt saken. Det var faktisk jeg som fortalte det til vertssøsteren min siden de ikke følger mye med på tv. Så inntil i dag har det ikke vært noe stort mer en det, og at det ble nevnt noen ganger med venner.

I går ringte AFS-kontakten for å si at jeg ikke kan forlate byen, og i dag har skolene blitt stengt til 6. mai, alle cafeer, resturanter, kinoer, og ellers alle andre steder folk samles har blitt stengt, og vertsmoren min og vertsbroren min går rundt med munnbind. Det er enda ikke noe stort problem i byen min, hørt det var 2-3 som var smittet, men rykter, så ikke noe sikkert. Er litt usikker på om jeg får gå ut av huset for å være med venner, men det spørs vel litt på omstendighetene og sånt. Jeg er i utrolig liten fare, så dere kan slappe av. Jeg har allerede hatt influensa, og er på en måte litt immun for å få den igjen, selv om jeg ikke vet om det teller siden denne er annerledes og sterkere. Hvis jeg får noen syntomer blir jeg tatt til doktoren, og det skal nok gå greit. Selv om det er MINIMUM fare for at jeg blir smittet. Hvis det skjer forandringer oppdaterer jeg så fort som mulig.

OPPDATERING: fikk en mail fra AFS i dag der de sa at de hadde tenkt på om de skulle sende oss hjem, men funnet ut at inntil videre er det ingen grunn til det. De skal se hva som skjer utover, og hvis det forverrer seg mye kan det se ut som vi vil bli tvangssendt hjem. Hvis det er et valg har jeg lyst til å bli igjen, så jeg håper (mamma og pappa) at dere vil støtte meg der hvis dere får et valg. Ellers var jeg ute en liten tur i dag, ikke mye har forandret seg, bortsett fra at man ser folk med munnbind ganske ofte, bussene er tommere, og det ligger litt frykt i lufta.
Veldig forskjellige reaksjoner her, noen sier det er et politisk stunt (eller at de i alle styrer det opp veldig i mediaene fordi de har gjort det mer lovlig med dop eller noe(?)) noen er redde, noen bryr seg ikke og noen har ikke fått med seg nyhetene. Jeg er ikke veldig beskymret enda og håper det går over fort uten mange døde.

(Igjen beklager jeg for morsmålet, litt vasket ut nå)

1 kommentar:

julie sa...

Ååh, jeg håper det ordner seg med svineinfluensaen, for ellers får ikke jeg reise til mexico til høsten! Fint å høre at du har det bra osv, forresten, det er litt betryggende med tanke på mitt år fra høsten av (hvis jeg nå får dra da...) :) men en ting: ser du har drukket og festet osv, men afs sier jo at det er hjemsendelsesgrunn om man bryter landets aldersgrense på alkohol? Er det bare snakk? ;p