fredag 20. februar 2009

litt travelt

Ok, så jeg er litt oversvømt i ubesvarte mails, så velger å heller henvende dere til denne. Lat? Neeeei.

Har vært litt opptatt i det siste, forrige helg dro de to andre utvekslingstudentene og jeg på AFS-camp i Monterrey. Tok en 7 timers lang busstur, og ankom til en utrolig varm og stor by. En AFS-kontakt og datteren (rar jente, tror moren bare er med i AFS for å skaffe henne venner) møtte oss på busstasjonen, og vi begynte å kjøre for å finne et sted å spise. Jeg hadde ikke spist hele dagen (dro fra Durango i syv tiden, og klokken begynte å nærmet seg 3 på ettermiddagen), og ble litt små irritert når kontakten brukte over 2 timer på å finne et sted hun ville spise på, når jeg hadde spist hva som helst, og følte meg temmelig dææævv. Uuuuansett, vi fikk spist til slutt og dro videre til kontaktens hus der det var meningen vi skulle overnatte. 2 utvekslingstudenter var allerede i huset deres, ei fra Tyskland og ei fra Norge, kule jenter. Når vi kom inn fortalte de at de hadde fått en telefon fra noen andre utvekslingstudenter som bor i Monterrey, at 1 person kunne komme og overnatte der. De nevnte navnet Eva og jeg husket hun var veldig grei fra ankomstcampen, og jeg var i tillegg redd for å måtte sove på samme rom som hun fra Østerrike, for hun er så raaaaar, så jeg meldte meg som frivillig. Når jeg kom til Evas hus ble det masse sladring med henne og søsteren hennes Bee, fra Tyskland, alt på spansk. Når vi prøvde å snakke norsk var det helt unaturlig og rart (hun er fra oppi nord, så det var kanskje dialekten jeg ikke skjønte, hahaha). Så dro vi på buffeet, og etter det en fest (guttene i Monterrey er sinnsykt feminine, jeg var sikker på at vi var på en gayfest)
Dagen etter dro vi til ett nytt hus, der alle utvekslingstudentene var samlet og kom oss i en svær buss som ventet på oss. Vi ble til slutt 18 tror jeg, fra Belgia, Norge, Danmark, Japan, Tyskland, Østerike og Brasil. Alle var sinnsykt greie, ble kjent med mange nye og fikk snakket mye spansk.

Vi kom hjem mandag morgen rundt 7, og noen timer etter hjemkomsten kom det et brev i posten om at longboardet mitt hadde ankommet postkontoret, "moren" min skulle ut å kjøre uansett, så vi stakk og hentet det med en gang, og jeg lover dere, det er PERFEKT. Må innrømme at jeg tenkte "herregud, hva har jeg kjøpt, dette er dritvanskelig" etter første forsøk, men etter bittelitt øving er det utrolig enkelt. Jeg har tilogmed delt stoken med homsa, han har kjørt ca like mye som meg på brettet mitt nå, og skal kjøpe eget. TAKK MAMMA OG PAPPA SOM SENDER PENGER OG GJORDE AT JEG KUNNE KJØPE DET:D:D

Den uken her har det vært tilbake på skolen, mandag ble det ingen skole siden jeg akkurat hadde kommet hjem fra campen, og på tirsdag hadde jeg en misforståelse med "moren" min, var helt klar til å dra på skolen og alt, og skulle sitte på med naboen kl 8, men de hadde allerede dratt, for jeg tenkte at Letty ville si ifra, og hun tenkte at jeg ville gjøre det. Uansett, etter de siste dagene på skolen fant jeg ut at jeg ikke liker meg der i det hele tatt, og at det begynte å bli så ille at jeg i alle fall burde spørre om å bytte skole. Jeg dro til kontakten på skolen min og fortalte henne at jeg ikke følte meg bra på den skolen, at det ikke var min type folk, at jeg ikke har venner osv (Jeg kan ikke fortelle henne at jeg synes det er som et fengsel, at folka der er merkelige og det faktisk ikke finnes noen jeg vil bli venn med der, at lærerne aldri forteller deg lekser eller når det er prøver, men allikevel forventer at du har gjort det) Kontakten virket ganske negativ først, for AFS har en avtale med skolen jeg er på at det ikke betales noe for utvekslingstudenter osv, og hvis jeg byttet skole måtte jeg betalt. Men hun sa hun skulle ringe skolen jeg ville gå på (den Alonso går på, var der på besøk en dag og likte det godt). Dagen etter hadde utvekslingstudentene et møte med kontakten og en
annen dame fra skolen, og da gikk de fra og være greie med meg til å bli frekke. Begynte med smått med å tulle om at de lurte på hvem "min type mennesker" var, til å begynne å si at jeg ikke hadde puttet like mye energi i å passe inn på skolen, og at jeg bare ville beholde verdiene mine fra Norge. Så at jeg ikke snakket like godt som de andre utvekslingstudentene, noe som bare var mongo. Hun ene kunne allerede en god del etter en språkcamp på 2 måneder i Cuba før vi kom, og jeg er minst på likt nivå som hun andre. Greia er bare at hver gang jeg snakker med de to lærerne enten skremmer de meg, og jeg klarer ikke å snakke skikkelig, eller så avbryter de meg, eller begynner å snakke på engelsk, så de har virkelig ikke hørt meg snakke. Jeg fikk tilogmed skryt av andre i Monterrey fordi jeg var flink, og de var ca de første jeg har hatt skikkelig samtaler med på spansk, siden alle snakker på engelsk. Ok, nå skal jeg slutte å skryte, men det gikk litt innpå. Videre begynte de å snakke stygt om skolen jeg ville gå på, og var generelt slemme resten av dagen. Heldigvis virket rektoren på den andre skolen positiv og vi fikk en avtale der 5 samme dag. Jeg satt på med de to damene fra skolen min, og igjen hadde de fått meg til å føle meg skikkelig dårlig for hele greia. Når vi kom til skolen merket jeg at de følte at de var bedre enn den, og var ganske overlegne. Vi gikk inn på rektorens kontor, og "de voksne" startet å snakke. Rektoren der virket veldig positiv og sa at det eneste han var beskymret for var at det ville sinke resten av klassen fordi læreren hele tiden ville måtte forklare meg ting. Skolen jeg er på nå bryr seg ikke om at jeg sitter der i det hele tatt, og har ALDRI tatt seg tid til å forklare meg noe, så jeg ble nesten overrasket over tanken. Lærerne fra min skole snakket faktisk dritt om meg til den andre rektoren mens jeg var i rommet, om at jeg aldri dro på skolen og det jeg nevnte over. De visste godt at jeg hadde et soveproblem, som jeg har kommet meg over for lenge siden, og det hadde aldri vært et problem hvis jeg hadde fortsatt på skolen deres. Så nevnte de at jeg var den første noen sinne som ikke følte meg vel på deres skole, som om jeg er en negativ unge som ikke blir fornøyd med noe. Selv vet jeg at skolen har et rykte på deg for å være sær og snobbete, det har faktisk "moren" min sagt også. MEEEEEEN, jeg fikk bytte skole, og kommer nå til å være i Alonsos klasse fra mandag, og har endelig noen jeg kan studere med:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Men må si lærerne klarte å få meg til å føle meg skikkelig dårlig over hele greia, selv etter byttet. Har fortalt alt til "moren" her, og hun er enig og glad for at jeg bytter skole, men ikke familie.

Sååå ja, har vært litt opptatt i alt det her med venner og vanlig skole i tillegg.
Men nå har jeg det veldig bra, og gleder meg faktisk til skole for første gang.

Bilder kommer senere

Adios

4 kommentarer:

perhaps sa...

hun er fra oppi nord, så det var kanskje dialekten jeg ikke skjønte, hahaha).

HAHAHA

Anonym sa...

Hei kjære Maja ;-) Jeg er vel ikke noen alle og hver!!!
Godt at det ordnet seg for deg, nå må du bare legge alt bak deg og konsentrere deg om å gjøre bra skolearbeid, det siste halvåret du har igjen.Gleder meg til å se bilder! Lots of love, Mamma

Markus sa...

Enig med Onkel, oppi nord! Haha.
<3

Vilde Ü sa...

Hei, har du med din egen data, siden du får å'er :)
Kunne du svart på min blogg? :)